JMW Horeca Uitzendbureau

JMW lanceert het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek

Door ^jw | 22 juni 2017

Updates JMW lanceert het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek

Nederlanders geven per persoon iets meer dan 25 euro uit aan restaurantbezoek

Restaurants kunnen inkomsten verdrievoudigen door te investeren in gastvrijheid

 

Uit het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek in opdracht van JMW Horeca Uitzendbureau door Kantar TNS blijkt dat een op de drie Nederlanders gemiddeld een keer per half jaar uit eten gaan en per persoon 25,05 euro aan restaurantbezoek besteden. Voor een gemiddelde hotelovernachting telt de Nederlander 86,08 euro neer. En wat voor velen het toppunt van een goed leven is: met veel vrienden en familie aan een mooie gedekte tafel.. het merendeel (60%) van de Nederlanders kiest toch liever een diner voor twee. Olivier Hensing, manager en hospitalityspecialist bij JMW: “Uiteraard geldt hier een gemiddelde. Ik ken genoeg mensen die wekelijks een restaurant bezoeken en al het dubbele uitgeven aan een fles wijn. En of je het gemiddelde nu veel of weinig vindt, wij wilden vooral nagaan wat mensen doet besluiten om een restaurant of hotel nog eens te bezoeken. En daar hebben restauranteigenaren en hoteliers opvallend een eigen hand in .”

 

Investeer in gastvrijheid

“Welkom! Wat fijn dat u er bent, ik heb voor u een leuke tafel bij het raam. Kan ik jullie jassen vast aannemen? Mijn naam is Patrick, vanavond ben ik jullie gastheer.” Wie wil er nu niet zo worden ontvangen? In opdracht van JMW vroeg Kantar TNS een representatieve groep van 1600 Nederlandse restaurant- en hotelbezoekers een vragenlijst over gastvrijheid in te vullen.  De uitkomsten zijn een mooie opsteker voor restaurants die investeren in gastvrij personeel. Zo worden die eerder aanbevolen bij vrienden (64% bij bovengemiddeld gastvrij ipv 31% bij gemiddeld gastvrij) en maken ze 30% meer kans op een herhaalbezoek  (66% bij bovengemiddeld gastvrij ipv 36% bij gemiddeld gastvrij restaurant) waarbij uit ander onderzoek blijkt dat de terugkerende gast tot 3 keer zoveel uitgeeft. Tel uit de winst!

 

Als de rekening is betaald, doe je er als restaurantgast niet meer toe..

De avond in het eetcafé was top: lekker gegeten en gedronken, goed gezelschap en de bediening was vriendelijk en attent. Dan komt de rekening. Je legt het geld neer en.. weg aandacht van die leuke gastvrouw. Je loopt zelf naar de kapstok, pakt de jassen en loopt naar buiten. Een behoorlijke domper. De respondenten aan het JMW onderzoek moedigen gastheren en -vrouwen aan om tussentijds te checken of alles is zoals de gast verwacht. En bij het afscheid zeg je: Bedankt dat u onze gast was vanavond. Leuk dat u er was. En graag tot ziens. Olivier Hensing: “Het ontvangst en het vertrek zijn beslissende momenten in de gastvrijheidsbeleving; een goede ontvangst is een eerste indruk en een toonzetter voor de rest van de avond.”

 

Horecabloed:  bestaat dat?

Gedrevenheid, flexibiliteit en gastgerichtheid zijn wat betreft de Nederlandse restaurantbezoekers de vaardigheden die gastheren en gastvrouwen moeten hebben. Hensing: “Veel van onze opdrachtgevers vragen naar kandidaten met horecabloed. Daarom werken veel van de mensen die wij uitzenden, al hun leven lang in de horeca. Sommigen zijn soms letterlijk grootgebracht in een restaurant. Dit onderzoek laat goed zien dat je intrinsiek gemotiveerd moet zijn om de verwachtingen van jouw gast telkens weer te overtreffen. Dat leer je niet zo maar aan, horecabloed bestaat wel degelijk. Met gedegen training en begeleiding bied je je team echter wel mogelijkheden om nog beter te worden in het werk.”

 

Boekje met belangrijkste uitkomsten van het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek

Wilt u een boekje ontvangen met de opvallendste uitkomsten van  het Nationaal Gastvrijheidsonderzoek, klik dan hier.

Delen via

Laatste artikelen

Archief